|

|
Wagyuvlees verkrijgbaar bij
Uw apotheek
Dat zou inderdaad geen slechte zaak zijn, tenminste als we de American Journal of Clinical Nutrition mogen geloven.
In het december nummer staat een verslag van een onderzoek van de Pennsylvania State University, waarvan de conclusie luidt dat:
"Voedsel met enkelvoudig onverzadigde vetten is beter voor het hart dan vetarme producten of diëten."
Zoals uit eerdere onderzoeken al is gebleken, bezit Wagyu vlees maar liefst 30% meer enkelvoudig onverzadigde vetzuren dan andere rundersoorten zoals bijv. het bekende Black Angus.
Volgens de onderzoekers kan een dieet met deze voor Wagyu kenmerkende vetten het risico op hart-en vaatziekten met 21% verminderen. Een gewoon vetarm dieet verlaagt het risico met slechts 12%.
Meest opmerkelijk vinden de onderzoekers dat de goede vetten ervoor zorgen dat het gehalte triglyceride in het bloed met 13% omlaag gaat. Deze stof vormt een risico voor hartziekten. Vetarme diëten daarentegen verhogen juist het triglyceride gehalte met 11 procent!
Positief is ook dat de onverzadigde vetten het slechte LDL cholesterol gehalte omlaag brengen, zonder dat dit invloed heeft op het goede cholesterol. Doel van vetarme diëten is het aantal verzadigde vetten omlaag te brengen en door koolhydraten te vervangen. Zo gaat echter het gehele cholesterol gehalte omlaag inclusief het "goede" cholesterol.
Voorheen mochten we slechts zeggen dat Wagyu past in een cholesterol arm dieet.
De conclusie van de onderzoekers uit Pennsylvania is dat we vanaf nu mogen uitspreken dat "de consumptie van Wagyu vlees het cholesterol gehalte in het menselijk lichaam verlaagt"
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/70/6/1009
|